kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱

 حمله به اسقف سیدنی با چاقو از سوی 7 نوجوان حمله‌کنندگان با کمک 400 مأمور دستگیر شدند

 
 
 7 نوجوان 15 تا 17ساله استرالیایی که با سلاح سرد اسقف اعظم سیدنی را تا حد مرگ زخمی کرده بودند، با کمک 400 مامور دستگیر شدند. این حمله «تروریستی» با انگیزه‌های «ایدئولوژیک» نامیده شده است.
گویا افراطی‌گری چندین سال است که به شدت گریبان قاره اقیانوسیه را گرفته است. تیراندازی به دو مسجد در نیوزیلند یکی از وحشتناک‌ترین نمودهای این افراط‌گرایی بود که سال 2019 نمایان شد؛ این حملات تروریستی در واقع دو حمله متوالی و تیراندازی کور بود که در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) و در ۱۳:۴۰ به وقت نیوزیلند در مسجد النور و پس از آن در ۱۳:۵۲ در مرکز اسلامی لینوود واقع در کرایست‌چرچِ نیوزیلند رخ داد. حالا نمونه دیگر آن را در کشور دیگر این قاره کوچک شاهد بودیم.
حالا اداره مبارزه با تروریسم استرالیا می‌گوید طی عملیاتی و در جریان چندین یورش در ارتباط با حمله‌های تروریستی اخیر در این کشور، 7 نوجوان و جوان را بازداشت کرده است. مقامات ارشد پلیس ضدتروریسم استرالیا گفته‌اند که احتمالاً این «شبکه» در تدارک یک حمله بوده‌اند. پس از حمله با سلاح سرد به اسقف اعظم یک کلیسای آشوری در سیدنی استرالیا در ۱۵ آوریل (27 فروردین)، بیش از ۴۰۰ مأمور پلیس در تفتیش ۱۳ نقطه در سیدنی مشارکت داشتند. پس از حادثه، یک نوجوان ۱۶ساله بازداشت شد و حالا پلیس استرالیا مدعی است که اکنون 7 نوجوان دیگر با «انگیزه‌های ایدئولوژیک بخشی از یک شبکه بزرگ‌تر» بازداشت شده‌اند.
«دِیو هادسون»، معاون کمیسر پلیس استرالیا، گفته است که پلیس این کشور با نظارت دقیق بر رفتار و زیر نظر گرفتن رفت‌وآمدها، «به این نتیجه رسیده است که اگر آنها قصد ارتکاب جرمی را داشته باشند، ما قادر به جلوگیری از آن نخواهیم بود و به همین دلیل بازداشت توجیه‌پذیر است.» آن‌طور که مهر نوشته است، پلیس استرالیا اعلام کرده است که بازداشت‌شدگان ۱۵ تا ۱۷ سال دارند. «کریسی بارِت»، کارشناس حوزه مبارزه با تروریسم در پلیس فدرال استرالیا، نیز گفته است که این شبکه ایدئولوژی افراطی خشونت‌آمیزِ مشترکی دارند.
گفتنی است، «مار ماری امانوئل»، اسقف اعظم کلیسای آشوری سیدنی، در جریان حمله اخیر از ناحیه سر و سینه مورد اصابت چاقو قرار گرفت. پلیس این کشور بلافاصله حادثه را «حمله تروریستی با انگیزه‌های ایدئولوژیک» توصیف کرد. این حادثه دومین چاقوکشی بزرگ در تنها سه روز و پس از آن رخ داد که در یک حمله دیگر با چاقو در یک مرکز خرید در منطقه بوندی ۶ نفر کشته شده بودند.